Osahávačka budoucnosti hraní – DualSense pro Playstation 5

Ovladač DualSense pro herní konzoli Playstation 5 byl až donedávna taková paní Columbová – hodně se mluvilo o tom, jak bude vypadat a co všechno dovede, ale málokdo ho mohl vidět, nebo ho dokonce vyzkoušet přímo v akci. Po streamu Sumer Game Fest jsou však mnohé otázky zodpovězeny a že jich věru nebylo málo.


Streamem Summer Game Fest provázel novinář Geoff Keighley, který jako jeden z prvních obdržel fyzický ovladač DualSense a do obýváku si postavil konzoli PS5, nepočítáme-li inženýry společnosti SONY přirozeně.
Na internetu se spekulovalo především o velikosti ovladače v porovnání s Dualshockem, ale na přetřes se dostaly i další záležitosti, jako například adaptivní triggery, haptická odezva a v neposlední řadě i již známá dotyková obrazovka.

Ucítíte písek i led

Hned na úvod byly rozptýleny pochybnosti o velikosti ovladače. Nový DualSense je o něco málo větší než Dualshock pro PS4. Nejedná se však o nic zásadního, co by zhoršilo manipulaci nebo snižovalo grip. Na pohled působí relativně robustní dojmem, ale kladivo taky určitě nenahradí.
Inovaci prodělaly adaptivní triggery na přední straně ovladače. Nově totiž mají za úkol reflektovat i určitý zpětný tlak, který vzniká během hraní – například při natahování tětivy luku, případně otvírání dveří, odrazech/dopadech postavy apod. To vše se podílí na intenzivnosti herních zážitků.

Je libo písečnou bouři nebo ranní studenou sprchu? Haptická odezva jde taky ještě o kus dál a ve spojení s integrovaným reproduktorem se vývojáři snaží docílit toho, abyste vjemy vnímali každým bříškem prstu na ruce.
Nutno podotknout, že funkce reproduktoru a ozvučení byla dostupná už na PS4 a nejedná se o zcela novou techniku. Ve hře Beyond: Two Souls bylo využití reproduktoru zcela geniální a výrazně posunulo zážitek ze hry (například se z malých lekaček se staly o něco větší lekačky). A vývojáři Sony se dušují, že nyní bude haptická odezva mnohem ucelenějším zážitkem.
Dostupné funkce Geoff Keighley demonstroval ve hře Astro’s Playroom která bude nainstalována na každé konzoli. V tomto případě ale nečekejte nějaký pohlcující titul, tato hříčka slouží spíše k tomu, aby předvedla všechny možnosti nového ovladače. Kromě toho je otázkou, do jaké míry budou vývojáři dostupné funkce využívat při tvorbě her, ale možnost foukat do ovladače, abyste něco roztočili nebo zapnuli je každopádně parádní! Na druhou stranu může mnohé zklamat absence zadních tlačítek, o kterých se rovněž v hráčských kroužcích vášnivě debatovalo.

OGK – Otázky Geoffa Keighleyho

V druhé části zhruba půlhodinového vysílání Keighley hovořil s Ericem Lempelem (mimo jiné vice prezident marketingu a ředitel PS Network, tak pravil LinkedIn). Oprostíme-li se od možná až přespřílišného, neutuchajícího a všeobecného PR nadšení, které Keighley předvádí a Lempel mu nadšeně přitakává, stojí za zmínku otázka ohledně SSD disku. Lempel potvrdil, že i díky tomuto komponentu zvládne Playstation 5 instantní loadingy a skoky z obrazovky na obrazovku, respektive z prostředí do prostředí, jak to demonstroval trailer nového Ratcheta and Clanka: Rift Apart. Náhoda? Nemyslím si. Na čem jiném ukázat možnosti SSD a výkon než na exkluzivitě, kterou si nikde jinde než na PS5 nezahrajete.


Další otázka směřovala na jiné barevné varianty konzole. Eric Lempel reagoval trochu vyhýbavě a neurčitě, že se o tomto aspektu lze bavit, ale momentálně to není na pořadu dne. Pro úplnost ještě uveďme, že konzole Playstation 5 je plánována ve dvou provedeních – s optickou mechanikou pro přehrávání disku a bez mechaniky.


EDIT:

Po včerejším streamu Playstation 5 Showcase, který představil solidní nálož gameplay videí, jsme se dočkali nejenom cen obou verzí konzolí, ale také ovladače. Budete-li si tedy chtít zahrát s kamarády, nebo původní ovladač přijde k úhoně, připravte si sumičku okolo 1900 Kč. Samotné ceny konzolí byly stanoveny na 499 dolarů (13490 Kč) pro verzi s mechanikou a 399 dolarů (10790 Kč) bez ní.