RECENZE: Feudal Alloy se sympatickým rybím robo-rytířem

O tom, že skvělých českých her není nikdy dost svědčí i Feudal Alloy. Výborná česká hra od Attu Games s ručně malovanou grafikou a skvělou středověkou hudbou.

Feudal Alloy je příběh hodný rytíře. Nebo ryby. Přesně to totiž v této hře jste. Robotický rytíř ovládaný malou rybkou v jeho akvárkovité hlavě. Jmenujete se Attu a pracujete v robotím pečovatelském domě, kde se jako dobrovolník staráte o staré vysloužilé roboty. Pěstujete slunečnice na olej a tím pak promazáváte staré klouby svých svěřenců. Vše jde skvěle až do dne, kdy vás vezme útokem banda zlých robotů a seberou všechen olej. To samozřejmě nemůžete nechat jen tak. Sebere proto svůj starý rezavý meč a vydáváte se starými tunely vstříc dobrodružství. A tak začíná příběh Attua, robota ovládaného rybou.

Jako první vás do očí udeří překrásná, ručně malovaná grafika. Jak robot, tak nepřátelé a hlavně prostředí působí opravdu úžasným dojmem a pohádkovým nádechem. Prostředí jsou rozmanitá, plná malých detailů a mrtvých robotů. Skvělé jsou zpracované také různé části Attua, které můžete vyměňovat podobně jako v běžných RPG vybavení. Tato ručně malovaná grafika rozhodně pohladí na duši.

Behind the Scenes: Jak se kreslí roboti

Animace postaviček jsou rozverné a různorodé. Zatímco malý robůtci za vámi kmitají na malinkých nozičkách, větší a těžkopádní roboti se houpou ze strany na stranu, když si pro vás jdou. Celkově je grafické zpracování jedním z největších taháku hry a také oprávněně.

Hrrr na ně!

S jedním rezavým mečem se tedy vrháte vstříc dobrodružství a záchraně oleje pro svěřené staroušky. Vítězství samozřejmě nebude jen tak. Čeká vás opravdu spletité podzemí, do kterého se budete muset probíjet hlouběji a hlouběji. V začátku hry budete možná trochu tápat. Hra neobsahuje žádný propracovaný tutoriál, který by vás naučil jak zatnout robotům tipec. A je to možná dobře. Samotné objevování herních mechanismů je dost zábavné, ať už to zní jakkoliv frustrujícím dojmem.

Svět je v podstatě otevřený a všemi spletitými chodbami se můžete pohybovat dle libost. Tedy pokud ovšem víte, jak na to. Často se tedy stává, že se vracíte na místa, kde už jste byli, protože najednou víte, jak otevřít ty zavřené dveře nebo jak se dostat přes překážku, která ještě před chvílí neměla řešení. Protože jsou chodby opravdu spletité, k dispozici máte mapku. Samotný backtracking je pak ještě zjednodušený teleporty, které si otevřete v podzemí. Díky nim se pak můžete rychleji přesouvat.

Přes to všechno je velikost herní 2D plochy dost velká a protože mapa neukazuje kde se přesně nacházíte, může být zpětné hledaní pokladů dost náročné. Často se tak může stát, že se v chodbičkách a tunelech ztratíte a budete muset tápat, jak se vlastně dostat na požadované místo. To by možná bylo dost nudnou záležitostí, kdyby se všechny obrazovky neobnovovaly. Pokaždé když se vracíte zpět po svých stopách narážíte znovu a znovu na nepřátele, ze kterých znovu a znovu padají penízky a zkušenosti. Žádná výprava zpět po vlastních stopách proto není jen běhání prázdnými chodbami a pokaždé vám hrozí nějaké nebezpečí. Zde ale nastává problém například před bossem. Po uložení hry musíte po cestě k bossovi, projít ještě dvě obrazovky, kde jsou nepřátelé. Pokaždé když umřete se tedy obnoví znovu a vy před bossem musíte pořád dokola zabíjet ty dvě pitomé otravné robo včely nebo danou lokací rychle proběhnout.

Já, Attu

Postupem času bude Attu získávat nové dovednosti, které jsou ve Feudal Alloy příhodně ztvárněné jako mikročipy. Najdete si tak mikročip na bránění mečem nebo házení bomb. Ty vám pak umožní další postup ve hře nebo otevření lokací, do kterých jste se doposud nedostali.

Namísto běžného vybavení ve Feudal Alloy vyměňujete jednotlivé části robota. Nové akvárko na krk vám tak přidá více životů a nové ruce zase větší útok. Nečekejte různorodost zbrojí a vybavení jako u Zaklínače, rozhodně jde ale o povedený způsob, jak vylepšovat vybavení hlavní postavy. Díky různým stylům končetin a akvárka často dosáhnete velmi komických kombinací. Vyměňovat můžete také meč, který je ale vždy jen klasickým feudálním mečem. Žádné runy, šlehající plameny ani kouzelné aury. Zajímavostí Feudal Alloy je také fakt, že zde nelze prodávat vybavení. Nalezený meč tak buď využijete nebo jej můžete vyhodit z inventáře. Žádný prodej u obchodníků není možný.

Třetím modifikátorem Attua je samozřejmě klasický strom dovedností. Zde můžete proměňovat dovednostní body, získané při přechodu na další úroveň, na zvýšení počtu životů nebo vylepšení chladícího systému. Ten je totiž váš největší nepřítel. Při každém máchnutí meče nebo použití některých schopností se vám zvedne teplota. Jakmile je teplota na maximu, Attu odmítne máchat mečem nebo používat schopnosti. Jste tak najednou odkázání jen na útěk a odskákání pryč, než robot zase vychladne. Je to rozhodně zajímavý herní mechanismus a hra se díky němu nestala jen mlátičkou, ale nutí k troše taktizování.

Životy ve hře znázorňuje olej a vždy, když dostanete pecku od nepřítele, trochu oleje ztratíte. Attu samozřejmě sebou nosí několik lahviček oleje, díky nimž si můžete život doplnit. Stejně důležitá je i chladící kapalina, která na chvíli zchladí tělo robota a můžete tak bojovat beze strachu z přehřátí. Pokud víte, že vás čeká tužší souboj, rozhodně se hodní jednoho zchlazováka kopnout.

Strastiplná cesta k pokladům

Kromě nepřátel vám bude průchod lokacemi znepříjemňovat sama hra. Některé mechanismy začnou být postupem času otravné a i některé maličkosti, které se ve hře vyskytují vám postupem času položí zoufale bradu na prsa. Na jednu stranu výborně myšlené a fungující respawnování nepřátel ve všech lokacích dokáže tolik znepříjemnit průchod obrazovkou, kterou z nějakého důvodu musíte projít už po několikáté, že pak raději běžíte a skáčete hlava nehlava. Jen se rychle vyhnout všem robotům a honem do další místnosti, kam vlastně potřebujete.

Jak bylo už zmíněno, stejný problém nastává i před bossem. Hru uložíte a cesta k bossovi vede přes dvě další místnosti, kde jsou nepřátelé. Pokaždé, když vás boss zabije, musíte vybít obě místnosti znovu nebo jen rychle přeskákat nepřítele a rychle pryč. Save pointy by klidně mohly být blíže k bossům. Dost náročný je taky odhad kolize předmětů. Některé menší plošinky vyžadují doskok přímo doprostřed a zatímco některé hry vám odpustí i úplně křivý skok, ve Feudal Alloy se musíte trefit dost přesně, jinak robot na plošině nezůstane a spadne dolů.

Na to si ale poměrně rychle zvyknete. Kromě těchto maličkostí je hra technicky udělaná velmi dobře a běží bez jakýchkoliv problémů.

Posledním zoubkem na kráse Feudal Alloy je strojení Attua do lepší zbroje. Statistky předmětů jsou dost osekaná a nelze například porovnat předmět v inventáři s předmětem, který zrovna používáte. Jedinou možnosti je pak přepínaní mezi těmito předměty a sledování jejich statistik. Někdy je tak dost těžké zjistit jestli předmět, který zrovna používáte je nejlepší možný nebo ne.

Závěrem

Feudal Alloy je další skvělou českou hrou. Jistě o ni uslyšíme ještě několikrát a to hlavně při předávání cen hráčů, na kterých určitě nebude chybět a nějakou cenu si odnese. Malé znojemské studio Attu Games čítající 2 lidi (tedy 3, včetně externího skladatele hudby Matthewa Steeda) ukázalo, jak skvělé hry je možné připravit s dobrým nápadem. Byť je tak šílený jako rybička ovládající robotí tělo a zachraňující olej pro svůj domov robo důchodců. Naprosto úžasné grafické zpracování a výborná středověká hudba vám připraví atmosféru, kterou si budete s Attuaem užívat. Takže promazat a hurá do boje!

Feudal Alloy – Release trailer