RECENZE: XCOM: Chimera Squad – povedený spinoff velkolepé série

Každý, kdo dává přednost taktizování před krvavou řežbou, musel už narazit na sérii XCOM. Ta si drží své kvality už po několik herních dílů a nyní nabízí menší spin-off, který by měl oslovit i v tomto žánru méně zdatné hráče.

Pro znalce série XCOM není potřeba nijak představovat ani Chimera Squad. Opět se jedná o výbornou taktickou hru, která napne vaše smysly k prasknutí. Chimera Squad se ale pokouší zasáhnout i méně znalé hráče, je proto o něco jednodušší a vynechává některé mechaniky. Jednodušší je správa základny i samotné mise. O tom ale dále v recenzi.

XCOM: Chimera Squad Reveal Trailer

Společně k lepším zítřkům

XCOM: Chimera Squad se odehrává několik let po událostech v XCOM 2. Lidstvo vyhrálo s Adventem válku o zemi a převzalo, samozřejmě také díky vám, znovu otěže nad naší modrou planetkou. Ne všichni mimozemšťani ale Zemi opustili a naučili se raději vycházet a žít mezi lidmi. Ani tak ale není na zemi úplný klid. Mezi mimozemšťany, kteří na Zemi zůstali začaly vznikat různé zločinecké organizace, kterým se moc nelíbí nadvláda lidí. Pořád to samé dokola s těmi mimozemšťany, co?

Ve městě City 31 je tedy zformována speciální jednotka, sestávající se jak z lidi, tak i mimozemšťanů. Ti mají za úkol hlídat pořádek v tomto městě. Oproti XCOM 2 se tedy nestaráte o celou Zemi, ale pouze o jedno město, odpadává tedy další mechanika známá z XCOM 2, přesuny po základnách. Na poslední misi, při které máte za úkol postarat se o starostku města samozřejmě uspějete. Ovšem po tom, co starostku naložíte do obrněného vozidla, aby ji zavezlo domů, vozidlo vyletí do povětří. Tím se rozjíždí vyšetřování a vy se začnete dostávat hlouběji a hlouběji do zločineckých organizaci, které postupně ničíte.

Tutorial XCOM: Chimera Squad

Nenáročná verze XCOM

Jak již bylo řečeno, v Chimera Squad je spoustu zjednodušení. Tím nejdůležitějším je styl soubojů. V klasickém XCOMu jsme zvyklí přistát v určené lokaci a celou ji projít pomocí tahů. Chimera Squad nabízí jednodušší zpracování, rozdělené do takzvaných Encouterů, tedy střetnutí nebo utkání. Tato mechanika omezuje pochyb po lokací na několik připravených útoků na nepřátele, nejčastěji reprezentované průchody místnostmi. Namísto pohybu po mapě tedy naplánujete daný útok a vniknete do místnosti. Po splnění úkolů v dané místnosti přechází na další dveře a vnik do další místnosti. Počet místností se odvíjí od obtížnosti, popřípadě úkolů v dané misi. To na jednu stranu dost omezuje strategické rozmisťování jednotek po mapě, na druhou stranu hru opravdu zjednodušuje. Do některých místnosti pak můžete vniknout i několika způsoby, na základě kterých se například upravují bonusy při první střelbě.

V XCOM 2 máte na starosti celou Zemi, ovšem v Chimera Squad se staráte pouze o jedno město. Odpadávají tedy přesuny po základnách a miste se omezují na několik strategickým míst ve městě. Každé takové místo nebo sektor má vlastní statistiky a podle toho jak často v dané oblasti zasahujete jsou aktivní i zločinci. Pokud tedy některý sektor budete zanedbávat, obtížnost mise se postupně zvyšuje s kriminalitou. Zajímavá mechanika, která vás občas přinutí počkat jeden den s hlavním úkolem a raději vyřešit vyhrocenou situaci někde jinde. Jednotlivé sektory také můžete obsazovat svými informátory, kteří vám vydělávají suroviny.

Namísto celé organizace jen jedna jednotka

Protože v Chimera Squad nemáte na starosti celou organizaci, ale jen jednu jednotku, ani agenda okolo údržby není tak velká. Zde nestavíte žádné místnosti a neopravujete vaši loď. K dispozici máte základnu, která obsahuje vše potřebné, jako výzkumné centrum nebo obchod s vybavením. Vydělané suroviny tak investujete jen do vybavení vojáků, jejich výcviku a výzkumu lepšího vybavení.

Každý z vaší jednotky pak může nastoupit na několika denní výcvik, který například zvedne jeho životy nebo přinese do základny několik surovin. Členové vaší jednotky se také mohou zúčastňovat výzkumu a urychlit jej. Vojáky zde neverbujete z generátoru postav, ale dostáváte předem definované osobnosti. Ovšem oproti běžnému XCOMu, zde se do vaší jednotky postupně přidávají i mimozemšťany a někteří vaši vojáci mají psionické schopnosti. S tím souvisí také nutnost udržet svou posádku na živu. Pokud při nějaké misi voják padne a vy ho nestihnete stabilizovat, mise končí a musíte začít znovu. Na základnu se nemůžete vrátit bez člena posádky, jako je tomu v XCOM 2. Postupně dostanete do svého týmu například Vipera s jeho otravným přitahovacím jazykem nebo obrovské monstrum. V soubojích tak můžete používat stejné schopnosti jako vaši nepřátelé. Podle splněných misí členové jednotky samozřejmě postupují na nové úrovně a dostávají nové schopnosti, jako jsme již zvyklí.

Jednodušší souboje, jako pozvánka pro nové hráče

Chimera Squad se vůbec netají tím, že je jen menším spin-offem slavném série. Stejně jako spoustu dalších mechanik, i souboje byly zjednodušeny. Namísto volného pohybu po mapě procházíte místnostmi a plníte jednotlivé úkoly. Pokud tak v dané místnosti splníte úkol, například vyvražděním všech nepřítel nebo aktivováním nějakého přístroje, hra automaticky přestupuje k dalším dveřím a vy plánujete další vpád.

Díky tomu do hry přibyla velmi zajímavá mechanika a tou je ten první výstřel po vpádu do místnosti. Všichni členové v pořadí vámi určeném vlítnou do místnosti a vy můžete vystřelit jako první. Často se vám tak podaří odrovnat nejsilnějšího nepřítele ještě dříve, než souboj vůbec začne. Nepřátele vám pak střelbu popřípadě opakují a poté teprve začíná souboj. Chování nepřátel po vpádu do místnosti určujete způsob a místo, jaké vyberete pro vpád do místnosti. Pokud tak vyberete hlavní vchod několik nepřátel bude připraveno vystřelit na oplátku zpět. Ovšem, když zvolíte průchod stěnou, kde to nikdo nečeká, nikdo střelbu neopětuje.

Velkou novinkou ve hře je také používání mimozemských schopností. Díky přítomnosti mimozemšťanů ve vaší jednotce můžete používat například ovládání mysli od Verge nebo přitahovací jazyk a jed od Vipera. Super změna a oživení již zaběhlého soubojového systému.

Závěrem

Pro milovníky XCOMu, kteří stále čekají na plnohodnotný díl je Chimera Squad příjemným zkrácením čekání. V jednodušší formě nabízí všechno co máme na sérii rádi a neurazí ani zkušené matadory této tahové akce. Hra se navíc prodává za přijatelných 19,99 euro, což je za porci zábavy, kterou hra nabízí zcela adekvátní cena.

Chimera Squad ale trpí také známými neduhy XCOM série, jako špatné záběry kamery v tu nejméně vhodnou chvíli nebo různé glitchování postav. Pokud ale máte rádi XCOM, nad těmito věcmi se vám jen zvedne koutek v malinkém úsměvu, protože všechny tyhle chybky už dobře známe. Chimera Squad tak můžeme s klidným srdcem doporučit všem, kteří mají tuto sérii rádi a stále čekají na třetí díl.