fbpx

Velcí vydavatelé her: Zdražování her je nevyhnutelné

S nástupem nové generace konzolí a koncem roku se postupně hlasitěji mluví o zdražování her, zejména pak velkých AAA titulů. Stále častěji různé společnosti a vývojáři přicházejí se stanoviskem, že se cena jejich her zvýší.

Zdražení je navázáno jednak na příchod nové generace konzolí, jednak na fakt, že cena nově příchozích velkých her se drží na přibližně stejné hranici údajně už nějakých 15 let. A asi jste sami poznali, že za tu dobu leccos podražilo (nebo zkrachovalo, což je druhá možnost druhá).

Ačkoli to na první pohled nevypadá, mohlo by se zvýšení z 60 na 70 dolarů promítnout v kladném světle. A řekněme si upřímně, za technologicky stále lepšími, graficky vyladěnějšími a komplexnějšími herními zážitky stojí vývojáři, kteří v případě The Last of Us, Ghost of Tsushima, Spider-mana, Uncharted a zástupu dalších, dovedli setsakramentsky dobrou práci. Na záležitost je tak třeba nahlížet z obou stran.


Zdražujeme, sorry jako


Se zmínkou o zdražování her přišla jako první společnost Take-Two, která se rozhodla ocenit svůj basketbal NBA 2K21 na 70 dolarů, místo dosavadních 60 dolarů. Hráči z toho pochopitelně nadšeni nebyli a v tomto případě nutno dodat, že oprávněně. Nasadit vyšší cenovku u hry, která obsahuje mikrotransakce nebo reklamy, to není šťastné řešení – řečeno kulantně.

Této cenové politiky se chytly i další společnosti, které produkují AAA tituly, a přestože dlouhou dobu mlčely, na zdražování svých her mezi nimi panuje v podstatě shoda a vnímají to jako nutnost, pokud chceme my – jako hráči – dostávat až pod nos stále stejně dobré hry. Nutno podotknout, že ke skokovému zdražení došlo už u předminulé generaci konzolí, naopak u PS4 a Xbox One éry k tomu nedošlo. A že je to docela vousatá doba.

Může vás zajímat:  TMNT: Shredder’s Revenge vyjde i na Nintendo Switch

Podle výzkumu společnosti IDG Consulting je proces zdražování nevyhnutelný. Vývoj hry pro nové konzole už sám o sobě stojí o mnohonásobně procent více, přičemž samozřejmě záleží na daném brandu a žánru. A de facto jediné, v čem se zvýšené náklady na vývoj her mohou projevit u nás hráčů, je vyšší koncová cena. Jistě, druhou možností je titul prošpikovaný mikrotransakcemi a každý měsíc vdávaným DLC s další částí příběhu.

Posledním oznámeným titulem, jehož cenovka při nákupů poskočí, je Madden NFL 21 pro PS5 a Xbox Series X a s od společnosti EA. Ta se tak přidává k 2K, Activisionu či Sony a potvrzuje nastupující trend. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se cenová politika zvláště této značky odrazí v budoucnu u sportovních her FIFA, která to za poslední ročník docela schytala, a NHL, která sice dopadla lépe, ale obsahově to taky nebylo žádné terno. A platit za stále totožnou, aktualizovanou hru ještě o 200 až 300 Kč navíc? Současní i bývalí představitelé předních společností v podstatě svorně říkají, že hry budou buďto kratší, nebo dražší. Jiná cesta není.

Z této hrubě nastíněné zkušenosti se dá vyvodit možná i něco málo pozitivních poznatků a rad:

  • Schovat si obálky, které vám přinese Ježíšek
  • Více se začít orientovat na nezávislé herní scéně a nejen na vysokorozpočtové tituly
  • Koupit verzi konzole s mechanikou pro výrazně levnější bazarové hry 😀