Among Us, jako blesk z čistého nebe

Amog Us vyšlo již před několika lety. Tou dobou si hry sotva někdo povšiml a byla by zůstala v zapomnění, nebýt náhlého strmého růstu, za nějž mohou videotvůrci z platforem jako je YT a Twitch. Graf, který přikládám, myslím hovoří zcela jasně.

Musíte to nezbytně mít, jak se vás líbivá videa od influencer celého světa snaží přesvědčit? Jedná se o nějaký revoluční či něčím inovativní indie počin? Zrod nového žánru? Cenovka čtyři euro je trochu podezřelá a hyperbole neúměrná.



Jak si zahrát?


Pro začátek recenze nejdříve nastíním pravidla, na ně je u sociálně zaměřeného multiplayeru kladen největší důraz. Vše se odehrává ve vesmíru a vy jste jeden z deseti výzkumníků. Dva (či jeden a tři dle režimu) z nich jsou však sabotéři, jejich úkolem je postupně zbytek týmu zlikvidovat. Opačná strana je naopak musí odhalit a vyhodit hlasováním z lodi pryč. Mechaniky vám jistě známé například z městečka Palermo. Musíte pokaždé užít své sociální cítění k odhalení toho, kdo lže a třídit co nejefektivněji informace, aby jste vydrželi do konce. Poradu lze spustit nouzovým tlačítkem, či když naleznete tělo některého ze svých kolegů (což je rychlejší a bezpečná varianta).

Vyhozen je vždy ten s nejvíce hlasy, pokud se tedy tým nerozhodne pro hromadné zdržení se hlasování či výsledek není remízou. Volit, kdo bude zlinčovaný nebožák, mohou i sabotéři, stejně tak komunikovat s týmem. Lze tím pádem hrát jako já stylem, kdy se snažíte všechny poštvat proti sobě a nechat je se vzájemně vyházet bez kapky krve na vašich rukou. K cíli se lze za posádku dostat i plněním úkolů. Ty jsou založeny na primitivním posouvání tvarů myší nebo počítání do desíti. Nejedná se tedy o nic inovativního. Když vše splníte, tak sabotér/ři končí. Naopak vy prohrajete, pokud nebudete opravovat závady jako unikající vzduch či přetížený reaktor. Rovněž lze využít kamer, které jsou po lodi rozmístěné či terminálu, jenž ukazuje, kolik lidí se vyskytuje v konkrétních místnostech (beze jmen či barev zde musíte spoléhat na intuici či aliby).



Cena a zápory hry


Jak jsem psal. Jedná se o skupinově orientovaný multiplayer, jenž lze ovšem hrát i sólo, ale ani zdaleka si to neužijete tolik, jako ve více lidech, jež ideálně znáte osobně. Cenu čtyři euro (beze slevy) je tedy třeba vynásobit alespoň šesti. Navzdory času, který uplynul od vydání, hra stagnuje. Menu je simplistické s minimem nastavení. Po grafické stránce mi přijde chudé, nikdo si s ním příliš nehrál. Jen aby plnilo účel stejně jako hudba, která v něm hraje. Ta je však nonexistentní napříč celým obsahem. Uvítal bych, kdyby třeba hráče šlo poznat podle kroků a přidal se zvuk kamer, když se někdo dívá. Jednalo by se o velice přínosné rozšíření mechanik a další vrstvu na ovládnutí pro tryhardery.



Otázka hratelnosti


Obtížnost je v pořádku a pravidla jdou pochopit ihned i bez tutoriálu. Osobně bych snížil cooldowny za sabotéry a namapoval ventilaci na některou z kláves. Nezřídka se stává, že do ní člověk omylem zaleze, a tak se odhalí. Hackery, kteří tu samozřejmě jsou (a není jich málo) do záporů neřadím. Kvůli technickým limitacím a velikosti studia je jejich potírání prakticky nemožné. je třeba s nimi počítat. Tématika přímo vybízí k tomu, aby časem byly přidány eventy, skiny (teď nemám na mysli customizaci postavy, kterou si během pár sekund naklikáte při čekání na hru), kompetetivní režim a kdoví co. Dalo by se tu opravdu vyřádit. Je tedy velkou škodou, že zde zatím není matchmaking s rotací map a člověk musí hledat v serverech s často bídným zázemím. Není to zas až tak moc složité na realizaci a vypadá to pro příležitostného hráče (co chce titul nejprve sám ozkoušet a je z větší části zvyklý na AAA produkci (dle mne přece cílovka AU) o dost lépe.



Je to až tak na škodu?


Pravda.. investice je minimální. Pokud si myslíte, že by vás to mohlo bavit, jděte do toho. Podívejte se na nějaký menší stream a udělejte si obrázek. Pro samotáře stejně jako každá jiná žánrová hra velkou hodnotu nemá a pokud tvůrci neskočí po příležitosti a nezkusí visuálie trochu naleštit (investovat náhle získaný kapitál), tak ztratí hodnotu i pro lidi s vhodným zázemím. Přeci jen podobných nadějných indie studií byla v záři reflektorů spousta a za rohem čeká další v řadě na výměnu. K dobru přidávám, že lze při pozorném průchodu najít ozvláštňující mechaniky (visuální úkoly, schovávání se za hráče), nedovedu však určit, zda se nejedná spíše o záležitost enginu.