RECENZE: NHL 21 – z recyklovaného obsahu nový hokej neuděláš

Rok, co rok se hokejoví fanoušci mohou těšit na nový díl z herní série NHL a jako už řadu let před tím se i poslední ročník nese v duchu ponejvíce malých změn a detailů, ale taky vylepšeného Be a Pro.

EA zkrátka hřeší na to, že virtuální hokej nemá žádnou konkurenci, a tak nám servírují ten samý hlavní chod jako před rokem, doplněný trošku jiným kořením a zákuskem zdarma. Jinými slovy, to hlavní, co NHL 21 nabízí je starý známý standard a při bližším zkoumání zjistíte, že ona ta omáčka je o něco lepší než minule.

Byla by jistě chyba šmahem odsoudit nový ročník hry NHL 21 za stále stejný gameplay, engine a animace. Ano, v tomto ohledu se žádná revoluce nekoná a EA se rozhodli, že na dosluhující generaci konzolí se žádné razantní změny konat nebudou, protože… proč vlastně? To platí i pro ty fantasty, kteří si mysleli, že by se hra mohla objevit třeba na PC. Takže nažhavit ovladače, jdeme na první buly.

Staré dobré NHL…

Pokud jste hráli minulé ročníky, budete ve výchozím menu jako doma. Oproti NHL 20 se toho změnilo jen málo, takže hned od začátku budete v menu brouzdat jako profíci. Naopak úplní začátečníci se v návalu módů budou muset zorientovat a seznámit se s nimi v rámci tutorialu. Na ty nejzajímavější režimy se podíváme posléze.

Žádné smlouvy ani léčení

Možná trochu paradoxně jsem si prvních změn všimnul v tom – pro mě osobně – nejtradičnějším režimu HUT.
On-line soupeření s ostatními v rámci režimu Hockey Ultimate Team nabízí na první pohled zásadní změnu. Odebrány byly divizní on-line sezóny, takže můžete zápolit pouze v rámci Rivals a víkendových sezónách HUT Champions při nasbírání dostatečného počtu bodů. To je docela škoda, protože on-line sezóny jsem vnímal jako možnost plnit milníky a současně nebýt pod takovým tlakem, že při porážce ztratím divizní body a sestoupím. Na druhou stranu, teď na každém zápase záleží a není se kam schovat.
Druhou novinkou je absence léčení a smluv. Tatam je zdlouhavé obnovování smluv u hráčů a jejich léčení, které zdržovalo od dalšího zápasu. Hráč se může zranit během zápasu, ale po skončení je zase fit. Toto je krok správným směrem a nepochybuji, že ho ocení všichni hráči. Zachovány zůstaly rovněž denní úkoly, výzvy, časově omezené eventy, sady a Squad Battles. Jinak je tedy vše při starém.

Střelba, gólmani a trápení

Ovládání je na chlup zachované z předchozího ročníku, takže herní návyky, které jste si vypěstovali, můžete směle praktikovat i zde. Komentovat změn v ovládání je ošidné. Jednak záleží na nastavené obtížnosti v off-line režimech, jednak na vašich individuálních schopnostech a soupeři, který vám dropne do zápasu. Dovolím si však tvrdit že one-timery nebo blafáky do bekhendu/forhendu vyžadují preciznější zakončení a nájezdovou rychlost hráče. Zejména pokud nemáte v týmu elitního střelce.

EA se před vydáním dušovala, že zlepšila najíždění hráčů a pozice při bránění – toť otázka. Stále dochází k situacím, kdy stojíte u hráče, pokoušíte se bránit a stejně vám to tam šupne. Na druhou stranu se ortodoxní „one-timeři“ o něco lépe brání nadzvednutím hokejky nebo vypichováním puku a nastavením opatrné taktiky. Zvláště ve vyšších divizích hrají soupeři rozvážněji, brání lépe a vypracovat si tlak vyžaduje více šikovnosti, využívání najíždění hráčů a střelby od modré. Speciálně u obránců musím pochválit, že při útoku nebo kombinaci v útočném pásmu jsou označeni šedou šipkou, takže víte o jejich pozici, přestože nejsou vidět v záběru. Můžete tak načasovat křižnou přihrávku nebo žabku vzduchem a dostat se do lepšího úhlu.

Co doznalo znatelného zlepšení, jsou brankáři. Gólmani jsou mrštnější, lépe se pohybují, respektive kryjí místo u tyček ve stoje i při roztáhnutí na celou šířku branky. Došlo i na drobné vylepšení animace zákroků.
V důsledku toho je hra možná o něco pomalejší, ale zase mě to nutí vymýšlet nějaké kombinace a nepřihrávat naslepo.
Nutno podotknout, že se jedná o změny spíše drobné a ocení ji ti, kteří hrají hráli loňský, předloňský… a pravda i předpředloňský díl. Klidně si můžete zahrát výzvy nízké úrovně nebo singleplayer a sázet góly jako na běžícím pásu. Zde jsem měl na mysli výhradně on-line multiplayer.

Lépe vybalancované karty hráčů

Jistého vybalancování se dočkaly i karty hráčů, které sbíráte, nakupujete a tvoříte z nich tým snů. Jestliže v minulých ročnících jste mohli potkat 99 CLK hráče v každé formaci, letos se i ty nejvyšší hvězdy současnosti a legendy, jako Panarin, Bergeron, Gretzky, Lemieux, Messier nebo Lidström pohybují na CLK 89, resp. 87. V souboji jeden na jednoho se individuální kvality projeví – například v rychlosti bruslení a obránce nižších kvalit nebude stíhat.
Je dost možné, že si vývojáři nechávají prostor pro další edice a vyboostěné karty, ale v současnosti maximální hodnoty u hráčů nenajdete. Je otázkou, jaké nové edice budou do hry přibývat a jací hráči se ještě objeví. K dispozici je oproti NHL 20 například Martin Brodeur nebo Eric Lindros, naproti tomu aktuálně není přítomen Jaromír Jágr.

Be a Pro – od finále v Evropě do síně slávy

Jedním z hlavních taháků nového NHLka je přepracovaný režim Be a Pro. V rámci něho si vypipláte hráče k obrazu svému, ať už po stránce vizuální, tak jeho kariéru. Svou dráhu naháněče rekordů v NHL však začínáte pěkně od píky – v nižší zámořské soutěži nebo třeba pro našince zajímavější hokejové lize mistrů. Předvoleb je povícero, takže záleží na vás, kde chcete startovat.
Jakmile proklouznete do svého prvního týmu v NHL, valí se na vás očekávání trenérů, manažerů, spoluhráčů a novinářů Je na vás, jestli budete vystupovat jako týmový chlapík, mazánek vedení nebo nabubřelá hvězda. Vaše odpovědi a reakce však budou mít vliv na vnímaní vaší osobnosti. Budete kašlat na spoluhráče, bude to znát na ledě apod. Plnění výzev na ledě a vaše výkony vám dávají zkušenosti a dovednostní body. Strom dovedností je relativně rozsáhlí a zdokonalovat se můžete v celé řadě aspektů, ať už si vytvoříte hráče do pole nebo brankáře. Be a Pro jsem zkusil vůbec poprvé a nikterak nelituji. Musím uznat, že je to fakt zábava a člověk má snahu dostat za těch pár střídání ze sebe to nejlepší.

NHL Rush – nový a ještě rychlejší hokej

K tomuto zbrusu novému režimu jsem přistupoval s jistou skepsí. Přece jen módů má NHL 21 víc než dost a jako vždy jsme se uchýlil k těm svým oblíbeným. V rámci testování jsem se do něj ponořil a byl jsem nadšen. Jedná se o rychlý hokej 5 na 5 nebo 3 na 3, přičemž zápas je buď na 1 třetinu, nebo na to, kdo dřív vstřelí 3 góly. Během zápasu získáváte body za předvedené akce a plnění úkolů. Za body body pak obdržíte odměny ve formě balíčků a mincí do HUT. Jedná se tak o skvělý způsob, jak si nahamounit slušnou sumičku na nákup hráčů na burze nebo balíčků v obchodě. Vzhledem k rychlosti může o vítězství rozhodnout jakákoli chybička, jakýkoli protiútok. Parametry tohoto soutěžního režimu se mění, což by mělo zajistit, že tento režim jen tak nezevšední.

Ano, ano, slyším vás. A co World of Chel, tradiční off-line sezóna, manažerský režim, synergie hráčů a tak dále. NHL 21 je napěchovaná obsahem a rozložit ji na jednotlivé aspekty by vydalo na další řadu článků. Účelem této recenze je především zhodnotit hokej, který NHL 21 nabízí, jako takový a vypíchnout celou řadu vylepšení – byť řekněme kosmetického rázu. Jenže ona ta vrstva make-upu je docela silná a nabízí velmi dobrou porci hokejové zábavy, byť už v notně ohraných kulisách. Hra NHL 21 za koupi rozhodně stojí, a to nejen kvůli vylepšením a novinkám, které jsem zmínil, ale také kvůli samotné společnosti EA.
Bohužel, jak má EA ve zvyku, s nástupem nového ročníku vypnula 90 % on-line obsahu v NHL 20. V praxi si tak on-line zahrajete už jenom sezónu, žádné týdenní odměny, výzvy, úkoly, speciální balíčky – zkrátka nic dalšího. A šetření mincí na lepší hráče je tak během na dlouhou a neskutečně nudnou trať. S úprkem uživatelů k nové sezóně tak zcela logicky mizí i motivace hrát starší ročník.

Verdikt: 6.5/10 – hokej pro skalní fanoušky

Pokud si vystačíte s off-line režimy, pak vás ke koupi NHL 21 nic nenutí. Pokud však toužíte po hutných on-line výzvách a live servisu, poměřování s ostatními hráči, trumfování, kdo je lepší, má promakanější strategii a nabušenější mančaft, nemáte jinou možnost než do tohoto titulu jít. Své klady ale dělá také velká hráčská CZ a SK komunita, která dává hře ještě další punc zajímavosti, možnost zdokonalit své herní schopnosti, stát se členem některého z komunitních týmů a užít si turnaje, které česko-slovenská herní scéna pořádá.

Samotná hra dopadla v mých očích relativně dobře, pominu-li víceméně totožný gameplay a přístup EA, který mi nadmíru vadí, ale stojí mimo samotnou hru. V podstatě nám hráčům říkají: „Jasně, jsme si vědomi chyb a nedostatků v NHL 20, ale místo toho, abychom to opravili, tak rok počkáme, a radši vám dáme upravenou hru za plnou cenu.“ No nekupte to. Tak to na mě působí. Fanoušci virtuálního hokeje ale nemají jinou volbu – bohužel, nutno dodat.